Personalens roll för svenskämnet i skola och fritidshem

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Therese Bandgren; [2012]

Nyckelord: Svenska; LGR11; personalsyn; språkutveckling; frit;

Sammanfattning: SammanfattningSyftet med denna uppsats är att undersöka hur lärare och fritidspedagoger på en skola ser på sin egen roll ielevernas språkliga utveckling, men också hur de ser på varandras roller. Vidare studeras om personalen arbetarefter gällande styrdokument.Metoden är kvalitativ och för att kunna besvara frågeställningen i studien har jag genomfört intervjuer med 15respondenter samt gjort en genomgång av relevant litteratur, och gällande styrdokument.Resultatet visar att både lärare och fritidspedagoger uppfattar sig som viktiga för elevernas språkliga utveckling.Fritidspedagogerna svarar att de inte tror att lärarna ser dem, vilket tyder på en kommunikationsbrist mellan debåda grupperna. Studien åskådliggör också att majoriteten av lärarna inte kan redogöra för vad som föreskrivsför dem i den nya läroplanen. Detta trots att läroplanen varit ett gällande styrdokument i cirka fyra månader närintervjuerna genomfördes. Majoriteten av fritidspedagogerna kan ange det som är relevant för deras arbete. Dekan däremot inte uppge något mål, som de tar ett särskilt ansvar för i ämnet svenska, vilket samtliga lärare harkännedom om.Att kommunikationen och samarbetet på en skola inte fungerar som den ska kan ha en negativ inverkan påeleverna. Alla vuxna i skolan bör ses som förebilder i alla handlingar, alltså även i samarbetssituationer. Atteleverna har lärare som undervisar i svenska trots att de inte är behöriga kan ha stora konsekvenser för derasspråkliga utveckling. Att lärarna dessutom inte vet vad de gällande styrdokumenten föreskriver, förbättrar intesituationen för eleverna. Majoriteten av fritidspedagogerna kan inte uppge om det är något mål de tar extraansvar. Detta kan också bli problematiskt för eleverna eftersom fritidspedagogerna saknar medvetenhet om allalärandesituationer som de skulle kunna använda sig av.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)