Språkutvecklande arbetsätt : Ett lärarperspektiv på hur språkutvecklande arbete ser ut för fritidshemselever med språksvårigheter.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur fritidshemmets språkutvecklande arbete ser ut från ett lärarperspektiv. Undersökningsmetoden i studien är semistrukturerade intervjuer och som teoretisk utgångspunkt används sociokulturell teori. Forskningsfrågorna i studien utgår från hur arbetet skildras kring deras språkutvecklande arbete samt hur fritidslärarna ser på det språkutvecklande arbetet för elever med språksvårigheter utifrån sin fritidsverksamhet.Det som framgår i studiens resultat är att fritidslärarna genom ett språkutvecklande arbetssätt vill utveckla elevernas språk och uttrycksformer genom att visa känslor och berätta om upplevelser de har varit med om i fritidsverksamheten. Fritidslärarna vill även synliggöra elevers medvetenhet genom att visa dem att lärandet i fritidshemmet oftast sker genom lek och aktiviteter

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)