Yttre faktorer i klassrummet : Högstadielärares uppfattningar om extra anpassningar sett ur ett specilapedagogiskt perspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: Skolan ska enligt Skollagen (SFS 2010:800) förmedla värden som leder till ett livslångt lärande för alla elever, där människans värde är centralt. Elever i behov av stöd ska därför ges extra anpassningar i syfte att skapa lika förutsättningar i skolan. Skolinspektionen visar att Skollagens krav på elevers rätt till anpassningar, ofta leder till en insats på gruppnivå. Syftet med studien var att bidra med en ökad kunskap kring faktorer som påverkar arbetet med extra anpassningarna i förhållande till en likvärdig skola. Genom ett riktat urval genomfördes fem semistrukturerade intervjuer med högstadielärare. Studiens teori utgick från fyra olika specialpedagogiska perspektiv, med ytterligare stöd av ett intersektionellt perspektiv. Studiens resultat visar att yttre faktorer påverkar de extra anpassningarna i förhållande till skolans mål om likvärdighet. De yttre faktorer som framkommer i studien är elevens bakgrund i förhållande till deras föräldrars resurser, men även hur samhället påverkar skolan. Resultatet visar även på att lärare har ett behov av ett kollektivt lärande för att kunna förhålla sig till de yttre faktorerna. Studien har dock inte funnit belägg för att extra anpassningar har effekt i relation till målsättningen en likvärdig skola. Vidare forskning behövs kring hur yttre faktorer påverkar skolans likvärdighet, främst utifrån social rättvisa. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)