”Det kommer mer av erfarenhet än av styrdokumentet” : En intervjustudie av 2011 års skolreform kopplat till skolkulturer och idrottsligt habitus

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Sammanfattning: Studiens syfte är att uppmärksamma 2011 års skolreform och det arbetet som lärarna i idrott och hälsa genomförde. Undersökningen vill se till elevernas idrottsliga habitus på skolan samt idrottslärarnas idrottsliga habitus för att undersöka om det påverkade arbetet med reformen. Den direkt anslutande tidigare forskningen är begränsad inom ämnet men det som finns att tillgå är kopplat till idrottslärares habitus. Genom kvalitativ intervjumetod med lärare verksamma under 2011 års reform studeras implementeringsarbetet av de nya styrdokumenten. Studiens empiri bygger på sex intervjuer med sex olika lärare. Samtliga lärare är verksamma i Småland. Genom Hargreaves skolkulturer och Bourdieus habitusbegrepp analyseras materialet. Resultatet visar att implementeringsarbetet skett genom det påtvingade kollegiet, samarbetskulturen och individualistiska kulturen. Lärarnas idrottsliga habitus påverkade undervisningen men med nya reformens prestationsinriktade styrdokument tog förändringen tid då lärarnas habitus grundar sig i tävlings- och resultatinriktade idrotter. Det visade sig också att elevernas habitus inte påverkade arbetet med reformen och skolans traditioner förblev desamma. Lärares habitus har en fortsatt stark påverkan på undervisningen men med utgångspunkt i styrdokumenten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)