Vad främjar tillfrisknandet från ätstörningar i mötet med hälso- och sjukvårdspersonalen? : en litteraturöversikt

Detta är en Kandidat-uppsats från Sophiahemmet Högskola

Sammanfattning: Bakgrund Ätstörningar är en växande sjukdom i dagens samhälle och den mest utsatta gruppen är unga kvinnor mellan 15 och 25 års ålder. Ätstörningar är en global sjukdom men som framförallt ses i västvärlden där det smala idealet länge betraktats som det vackra och det framgångsrika och kan vara en stor riskfaktor för insjuknandet. Sjukdomens uppkomst kan bero på biologiska, psykologiska och/eller sociokulturella faktorer. För att kunna skapa ett fördelaktigt möte mellan hälso- och sjukvårdspersonal och individen med ätstörning är det viktigt att se personen bakom sjukdomen samt att relationen innehåller kunskap, tillit, trygghet och hopp. Syfte Syftet var att belysa vad patienten upplever främjar tillfrisknandet från en ätstörning i mötet med hälso- och sjukvårdspersonalen. Metod Metoden som användes var en icke-systematisk litteraturöversikt. Sökandet efter vetenskapliga artiklar utfördes på databaserna Cinahl, PubMed och PsycINFO. 16 artiklar med övergripande kvalitativ metod, men även mixad och kvantitativ metod, inkluderades i resultatet. Resultat Det framkom sex huvudkategorier som patienterna med ätstörning upplevde vara viktiga i en vårdrelation för att kunna främja ett tillfrisknande: Behovet av att överlämna kontrollen till vårdpersonalen, Vikten av att känna tillit i mötet, Modergestaltens betydelse, Hälso- och sjukvårdspersonalens kunskap och erfarenhet, Se personen bakom ätstörningen samt Hoppets betydelse. Slutsats Hälso- och sjukvårdspersonalen bör ha en fördomslös inställning i vårdandet av en patient med ätstörning. Det är viktigt att vårdpersonalen har kunskap och är bekant med sjukdomen samt att lyckas förmedla tillit, hopp och trygghet i relationen för att främja behandlingen. Patienten med ätstörning vill separeras från sin ätstörning och bli sedd som personen bakom ätstörningen. Det är ytterst viktigt att som vårdpersonal och sjuksköterska kunna skilja på sjukdom och person för att kunna skapa en patientnära relation och vara en hjälpande hand i att främja hälsa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)