Barns konflikter i förskolan : En kvalitativ studie över hur förskollärares förhållningssätt kring verktyg och strategier skapar förutsättningar för barns konflikthantering

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka förskollärarens roll i barnens konflikthantering. Den teoretiska inramning som valdes är Cohens konfliktpyramid. En kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer där det fanns möjlighet för följdfrågor har använts. Fyra stycken legitimerade förskollärare från fyra olika kommuner har intervjuats. Studiens resultat visar att förskollärare arbetar med att arbeta förebyggande med ett demokratiskt förhållningssätt genom att ge barnen verktyg och strategier när det kommer till konflikthantering i förskolan, men att detsaknas viss utbildning inom konflikthantering. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)