Förskolans lilla experimenthandbok : Hur vi tillsammans med några förskolepedagoger genomförde en aktionsforskningsinspirerad studie för att utveckla en verksamhets fysik- och kemiundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Sammanfattning: Syftet med studien var att tillsammans med några förskolepedagoger utveckla en verksamhets fysik- och kemiundervisning, för att på så sätt kunna bidra med en metod för hur fysik- och kemiundervisningen i förskolan skulle kunna bedrivas. Studien hade en aktionsforskningsinspirerad ansats och för att få svar på studiens frågeställningar användes semistrukturerade gruppintervjuer. Tre frågeställningar skapades för att på så sätt kunna svara på studiens syfte: Vilket utvecklingsområde identifierar vi tillsammans med förskolepedagogerna i verksamhetens fysik- och kemiundervisning, Hur kan vi tillsammans med förskolepedagogerna planera och genomföra aktionen samt Hur beskriver förskolepedagogerna sina upplevelser från aktionens process. För att kunna analysera studiens resultat har resultatet satts i förhållande till utvecklingspedagogiken och pragmatismen. Studiens resultat visade att förskolepedagogerna önskade att fortsätta det naturvetenskapliga arbetet i verksamheten med hjälp av experiment. För att kunna utveckla fysik- och kemiundervisningen skapades därför ett experimenthäfte, Förskolans lilla experimenthandbok, för att kunna ge förskolepedagogerna stöd i det fortsatta arbetet. Experimenthäftet utvecklades från förskolepedagogernas önskemål samt tidigare forskning. Efter att aktionen genomförts beskrev förskolepedagogerna att de upplevde experiment som en givande metod i fysik- och kemiundervisningen. Förskolepedagogerna upplevde att det var till hjälp att få ett färdigt material att utgå från och att förskolebarnen utvecklade en begreppsuppfattning, vilket sågs som betydelsefullt inför framtiden. Förskolepedagogerna upplevde dock att en stor barngrupp och tidsbrist försvårade arbetet med fysik och kemi under aktionen. Studiens utgång blev därmed att trots förskolepedagogerna hade flera positiva upplevelser från aktionen blev det ändå slutligen verksamhetens förutsättningar som fick avgöra om arbetet utfördes eller ej.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)