Dramatiska förbränningar : En variationteoretisk studie av kemiundervisning i årskurs 4–6

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Denna studie syftade till att få kunskap om hur elever i mellanstadiet kan utveckla sin förståelse för begreppet ”förbränning” samt hur dramaövningar kan skapa möjligheter för att synliggöra begreppet förbränning. För att undersöka detta iscensattes en lektionsserie med ett variationsteoretiskt perspektiv i en årskurs 6. Datainsamlingen bestod av elevtexter, intervjuer och videofilmning av lektionerna. Resultatet av studien visar att genom en dramaövning och medvetet iscensatta variationsmönster om begreppet förbränning är det möjligt för lärare att skapa lärandesituationer, där eleverna fördjupar sin förståelse för begreppet förbränning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)