Att förhålla sig till scenen i en komposition

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

Författare: Clara Bergendahl; [2020-06-17]

Nyckelord: komposition; scen; musik; roller;

Sammanfattning: Den här uppsatsen reder ut förhållandet mellan det sceniska framträdandet och den klingande musiken i en komposition. Tar det fokus från musiken att fokusera på det som inte är musik eller höjer det upp den? Genom att analysera tre komponerade stycken har författaren kunnat utveckla tre nycklar för att komma fram till ett resultat gällande frågan. Dessa tre nycklar är: tid och tålamod, intresse och sociala förutsättningar. Resultatet pekar på att det blir positiva resultat genom att förhålla sig till den sceniska aspekten inom komposition på ett eller annat sätt. Resultatet är baserat på författarens uppfattning om hennes sätt att komponera på och är inte en generell uppfattning om vad som är bra eller dåligt inom komposition. Alla bilder i arbetet är fotograferat eller filmat av författaren själv om inget annat anges.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)