Upphovsrätt till musik på Internet -Nytt EG-direktiv.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Juridiska institutionen

Författare: Johan Nilsson; [2002]

Nyckelord: IT-rätt; Law and Political Science;

Sammanfattning: Det senaste årtiondet har inneburit en explosionsartad utveckling av Internet och av hemdatorers tekniska kapacitet. Allt fler användare har tillgång till datorer med hög teknisk prestanda kombinerade med uppkopplingar som snabbt kan hantera stora mängder data. Detta har inte bara medfört att Internet nu kan utnyttjas av många fler än tidigare och att möjligheterna att skaffa sig information och att utföra transaktioner via nätet är mycket större än tidigare, utan även att missbruket av Internet har ökat. Privatpersoner kan ladda hem skyddade verk i form av t.ex. musik, filmer, program och bilder snabbt och enkelt. Dessutom har Internet en gränsöverskridande karaktär som gör att man kan begå upphovsrättsliga brott i ett land samtidigt som handlingen är tillåten i hemlandet. Dessa problem kan bl.a. exemplifieras med turerna kring musiksajten Napster som skapades som ett verktyg för musikintresserade världen över att ladda hem musik av godtagbar kvalitet helt gratis, och som stämdes av musikindustrin som ville hindra sajten från att gratis sprida musik världen över och på så sätt beröva rättighetsinnehavarna från sin rättmätiga ersättning. Napstermålet fungerade som en väckarklocka för både musikindustri och lagstiftare. Plötsligt insåg man att den befintliga regleringen inte räckte till för att på ett tillfredsställande sätt förhindra ett gränslöst utnyttjande av musikaliska verk via Internet. Denna utveckling har aktualiserat en översyn av de upphovsrättsliga regleringarna inom EU. EU har som en reaktion på denna utveckling utarbetat Europaparlamentets och rådets direktiv 2001/29/EG av den 22 maj 2001 om harmonisering av vissa aspekter av upphovsrätt och närstående rättigheter i informationssamhället. Jag har valt att avgränsa mitt arbete till att behandla de regler som har med upphovsrätt till musik att göra. Ett nytt direktiv medför att de olika medlemsstaternas regleringar måste ses över för att stämma överens med den nya regleringen. Även den svenska upphovsrättslagen (UpphL) måste ses över. Upphovsrättslagen har varit aktuell länge eftersom den är teknikoberoende, men i och med utvecklingen av Internet har brister i upphovsrättslagen uppenbarats. I och med direktivet har det bl.a. införts bestämmelser som behandlar tillfälliga kopior i datorers arbetsminne. Ingen motsvarighet till denna bestämmelse finns i upphovsrättslagen. Vidare innebär regleringen i upphovsrättslagen att verk som vidarebefordras via Internet inte kan anses utgöra spridning av exemplar i lagens bemärkelse, eftersom upphovsrättslagen definierar ett exemplar som ett verk bundet i en fysisk bärare. Detta problem är däremot uppmärksammat i direktivet. En annan stor skillnad är det enligt direktivet kommer att krävas att man betalar en rimlig kompensation till rättighetsinnehavaren när man kopierar något för privat bruk. Detta har inte varit fallet enligt den svenska lagen. Det kommer att krävas en del ändringar i upphovsrättslagen för att den skall uppfylla kraven i direktivet. En del av dem är omfattande medan andra inte är lika omfattande. Generellt sett anser jag direktivet vara väl utarbetat och att den nya regleringen kommer att underlätta kontrollen av de handlingar som utförs på Internet. Teknikutvecklingen medför att även upphovsrättsliga lagar måste utvecklas för att inte bli inaktuella. En harmonisering av upphovsrätten inom EU och gemensamma sanktioner kommer också att medföra att det nu inom hela EU går att beivra brott mot upphovsrätten som utförs på Internet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)