Livskunskap - en lyckad utbildningsinsats?

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för medicin

Sammanfattning: Introduktion: En studie och utvärdering av kursen Livskunskap bland elever på Gullmarsgymnasiet i Lysekil. Kursens syfte är att utveckla elevers sociala och emotionella kompetens, utveckla självkänsla och självförtroende samt skapa goda förutsättningar för eleverna att ha goda relationer med andra människor. Syfte: Huvudsakligt syfte med denna uppsats är att undersöka om utbildningsinsatsen Livskunskap varit en bra åtgärd för att påverka ungdomars hälsa samt se om det finns könsskillnader i svaren. Ytterligare syfte är att undersöka lärarnas intryck av kursen. Metod: En kvantitativ enkätundersökning bland alla deltagande elever och lärare som deltog i kursen under hösten 2008. Resultat: Enligt de resultat som studien visar är Livskunskap inte helt effektiv för att påverka ungdomars hälsa. Statistiska signifikanta könsskillnader har heller inte kunnat påvisas i svaren. På grund av lågt deltagande bland lärarna kunde inte en jämförande analys mellan elever och lärare göras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)