Hur nyttjas fritidshemslärares kompetens under skoltid? : En kvantitativ studie om fritidshemslärares uppfattningar om hur skolan tar tillvara deras kompetens under skoltid

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Denna studie syftar till att bidra med kunskap om hur fritidshemslärares kompetenser nyttjas under skoltid. Detta är en kvantitativ studie som genom enkäter undersökt fritidshemslärares upplevelser kring hur deras kompetens nyttjas under skoltid. Frågeställningar som undersöks i studien är vilka arbetsuppgifter fritidshemslärare har under skoltid, hur fritidshemslärare upplever att deras kompetenser nyttjas under skoltid i förhållande till deras arbetsuppgifter samt vilka kompetenser fritidshemslärare anser att de besitter som inte nyttjas under skoltid. Resultatet visar att endast en av fem fritidshemslärare upplever att deras kompetens nyttjas fullt ut under skoltid. Fritidshemslärare utför en stor variation av arbetsuppgifter under skoltid där de vanligaste arbetsuppgifterna är rastvakt, resurs i klassrum, anordna rastaktiviteter samt att rycka in som vikarie utan planering. De arbetsuppgifter som nyttjar fritidshemslärares kompetenser är de som innefattar ett pedagogiskt ledarskap som till exempel att hålla i aktiviteter utifrån fritidshemmets pedagogik. Medan de arbetsuppgifter som inte nyttjar fritidshemslärares kompetens är de som på oliks vis innebär att stötta upp skolan som till exempel att ha tillsyn i omklädningsrum. Studien redovisar vilka arbetsuppgifter fritidshemslärare gör under skoltid och huruvida de upplever att de arbetsuppgifterna nyttjar respektive inte nyttjar deras kompetens. Vidare lyfts även de kompetenser fritidshemslärare besitter som skolan inte tar tillvara på.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)