God miljökommunikation är ingen barnlek : En kvalitativ studie av hållbarhetssagan Esmeralda och Draken

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Tema Miljöförändring

Sammanfattning: På grund av klimatförändringarna är vår värld i behov av en ny berättelse, i vilken människans beroende av djur och natur är en naturlig del. Att adressera de globala hållbarhetsmålen enligt Agenda 2030 är ett sätt att vända negativa trender bland FN:s medlemsländer. I detta arbete är barnen en viktig pusselbit eftersom det är barnen som kommer få leva med konsekvenserna av vårt leverne. Ett försök att engagera barn i den nödvändiga samhällsomställningen har gjorts genom att hållbarhetssagan Esmeralda och Draken publicerades 2021. Utifrån nämnda bok har den här studien sin utgångspunkt. Studien är kvalitativ och baserad på empiriskt material sammanställt utifrån text- och bildanalys av Esmeralda och Draken samt fyra observationer från högläsningstillfällen med förskolebarn. Resultaten visade att hållbarhetssagans huvudsakliga fokus var den sociala dimensionen av hållbar utveckling, där teknik ihop med unga individer står för problemlösandet. Vad gäller den miljömässiga dimensionen får naturen utgöra kuliss åt det urbaniserade samhället. Studiens bidrag till forskningen är att förskolebarnen blev som mest engagerade av starka känslouttryck hos bokens karaktärer. Hur miljökommunikationen kan använda sig av känslouttryck i barnlitteratur bör därför undersökas vidare. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)