Cykelinfrastruktur på landsbygd i Skåne

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Lunds universitet/Trafik och väg

Sammanfattning: Denna rapport är resultatet av ett examensarbete för institutionen Trafik och samhälle på Lunds tekniska högskola. Syftet med rapporten är att skapa förståelse för hur det ser ut när det kommer till cykling utanför tätort, även kallat landsbygdsmiljö, och vad som behövs för att fler ska välja cykel som färdmedel även utanför tätort. Tätorter och småorter har sedan många år tillbaka varit utformade för att underlätta för biltrafiken, det senaste decenniet har detta till stor del förändrats och cykeln har fått ett större inflytande inom tätorterna. Detta till trots är möjligheterna att cykla utanför tätort fortsatt begränsade och trenden för att nå nollvisionen för cykel går åt fel håll. Att cykla är både hälsofrämjande, klimatsmart och inkluderande och bör vara något som alla har möjlighet att välja oavsett var de är bosatta. Idag finns det få separata cykelvägar utanför tätorter och även om avståndet inte är mer än 5–10 kilometer finns det inte alltid trafiksäkra sätt att välja cykeln och bilen har därför en dominerande ställning på landsbygd. Det saknas även vägvisning för cykel på flera ställen utanför tätort. Litteraturstudien i rapporten visar hur stora fördelar det finns med cykling både för klimatet, hälsan och för ett jämställt samhälle. Däremot visar litteraturstudien också att forskningen ofta vänder sig till urbana miljöer och inte landsbygdsmiljöer. Intervjustudien innehåller intervjuer med statliga, regionala och kommunala tjänstemän vars inriktning är trafik på något sätt. Utifrån detta belystes sedan hinder och möjligheter med att öka andelen cykling på landsbygd. Arbetet konkretiseras med en fallstudie inom Eslövs kommun för att undersöka hur dagens cykelinfrastruktur kan vara uppbyggd och hur bra och dålig infrastruktur påverkar cykling utanför tätort. Resultatet av arbetet innefattar åtgärdsrekommendationer för alla nivåer, statlig, regional och kommunal. Slutsatserna visar på en eftersatt cykelinfrastruktur på landsbygd och en stor potential för att öka cykelandelen utanför tätort med relativt små medel som start i en hållbar utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)