Förskollärare och jämställdhetsuppdraget. : Förskollärares syn på jämställdhetsuppdraget och deras strategier för att motverka begränsande könsmönster i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Tidigare forskning och myndighetsrapporter visar att förskollärare upplever ett stort tolkningsutrymme och oklarhet i arbetet med förskolans jämställdhetsuppdrag. Studiens syfte är att bidra med kunskap om förskollärares syn på förskolans jämställdhetsuppdrag i relation till begränsande könsmönster samt vilka strategier de använder i arbetet med att motverka begränsande könsmönster. Undersökningsinstrumentet som används i studien är intervjuer med förskollärare. Intervjuer användes för att kunna analysera förskollärares egna perspektiv på ämnet. Analysen genomfördes utifrån ett teoretiskt perspektiv i form av feministisk poststrukturalism för att problematisera förskollärarnas svar utifrån ett synsätt där kön och könsmönster ses som socialt konstruerat.    Studiens resultat påvisar att samtliga förskollärare uttrycker att jämställdhetsuppdraget handlar om att ge flickor respektive pojkar samma förutsättningar och möjligheter till utveckling, lärande och val. Däremot framgick det att hälften av förskollärarna ser barnen som enskilda individer och att de därför bör bemötas därefter, medan resterande förskollärare menar att de behöver bemöta barnen utifrån om de är pojkar och flickor. De olika synsätten tog sig i uttryck i olika strategier för att bidra till jämställdhet och minimera begränsande könsmönster i utbildningen. Strategierna formade tre olika diskurser: den kompensatoriska diskursen, den könsneutrala diskursen samt vad vi identifierat som den pedagogiska diskursen. Det är diskurser vilka samtliga förskollärare visade sig altererade emellan i arbetet. Resultatet visade även att det finns en oenighet om könsmönsters existens i förskolan och vem som är att klandra för att begränsande könsmönster förekommer.   Studiens resultat kan ses bidra till verksamhetsutveckling inom förskolekontexten genom att verksamma inom förskolan får ta del av exempel på olika strategier som kan användas för att motverka begränsande könsmönster. Studiens resultat skapar även möjlighet att förmedla kunskap till beslutsfattare och rektorer inom utbildningssystemet om behovet av kompetensutveckling för att förskollärare ska utveckla en trygghet i arbetet med begränsande könsmönster. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)