Museets möjligheter : Museet som resurs i historieundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

Sammanfattning: Kunskapsöversikten syftar delvis till att sammanställa tidigare forskning kring hur museum och studiebesök kan användas som verktyg i undervisningen. Syftet har också varit att undersöka hur man kan använda museibesök för att stötta elever i att utveckla historisk empati. I resultatdelen har detta sammanställts med hjälp av tidigare forskning som berört vårt valda ämnesfält. Metoden som använts i kunskapsöversikten har varit en systematisk informationssökning med hjälp av databaserna EBSCO, Libsearch och Google Scholar.  Resultatet visar att multimodal inlärning, social interaktion samt för- och efterarbete har en positiv effekt på lärandet i samband med studiebesök. Resultatet visar även att tidigare forskning i huvudsak ställer sig positiv till användandet av museum för att utveckla elevers historisk empati. För att lösa eventuella svårigheter för eleven med att utveckla historisk empati betonas vikten av att eleven håller sig nära det historiska materialet. Forskningen visar också på en vilja från museipedagogers roll att ha ett närmare samarbete mellan muséer och skola. Avslutningsvis föreslås vidare forskning kring hur museipedagoger kan stötta elevers utveckling av historisk empati samt hur lärare ställer sig till ett närmare samarbete med museum. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)