Autism, matematik och kommunikation utvecklande matematikdidaktiska strategier

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Syftet med studien är att bidra med kunskap om matematikdidaktiska strategier för elever inom AST. Den kvalitativa studien bygger på intervjuer av lärare i verksamheter som är speciellt inriktade mot elever inom AST. Som teoretiska ramverk i studien har vi varit inspirerade av grundad teori och sociokulturell perspektiv.Vi har i vår undersökning identifierat matematikdidaktiska strategier som är gynnsamma i undervisningen för att utveckla kommunikationsförmågan. Samtliga intervjuade lärare framhåller att det inte är lika stor utmaning för eleverna att kommunicera muntligt som skriftligt i matematikundervisningen. När det gäller den muntliga kommunikationen visar undersökningen att det är viktigt att skapa trygghet så att eleverna vågar prata samt hitta material som uppmuntrar samtal. Den skriftliga kommunikationen i matematiken hos elever inom AST gynnas av att lärare presenterar uppgifter som eleverna tolkar korrekt samt skapar aktiviteter som lockar till redovisning. Utifrån undersökningens empiri och den tidigare forskningen har vi lyckats identifiera gynnsamma matematikdidaktiska strategier för att stimulera elevernas kommunikationsförmåga. Med stöd av detta kan specialläraren handleda lärarna för att förebygga och överbrygga de utmaningar de står inför i undervisningen av elever inom autismspektrumtillståndet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)