Näringslivsanknytning i Ekonomutbildningen : Hur och varför

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Fredrik Mateus Lundahl; Robin Boheman; [2008]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Fadderföretagsverksamhet vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping (IHH) har uppmärksammats som en framgångsrik metod för att koppla akademisk bakgrund till praktisk verklighet och författarna har haft som syfte att analysera verksamheten och hur det kan implementeras vid Uppsala universitet (UU). Författarna har använt sig utav primärdata i form av intervjuer och sekundärdata i form av studier, samlingsverk och hemsidor. Vid analysen av fadderföretagsverksamhet används teorier kring incitament för att undersöka samarbetets långsiktiga hållbarhet samt teorier kring inlärningsmetodik och information om regeringens mål/krav på utbildning för att undersöka utifall verksamheten uppfyller något syfte. I analysen om huruvida fadderföretagsverksamhet går att tillämpa vid UU har organisationsstrukturella teorier om centralisering, decentralisering och byråkrati används. Uppsatsens huvudsakliga slutsatser är att verksamheten uppfyller sitt syfte ur ett inlärningsmetodiskt perspektiv samt uppfyller även svenska lärosätens tredje uppgift, vilket är att samverka med det omgivande samhället. Fadderföretagsverksamhet kräver administration och således resurser. UU:s centraliserade beslutsfattande och organisationsstruktur gör det svårt för Företagsekonomiska institutionen att göra anspråk på nya resurser och kan inte heller besluta om extern finansiering. Uppsatsen presenterar ett hypotetiskt förslag om att de ekonomiinriktade institutionerna kan bilda en egen fakultet och således en egen ekonomihögskola, vilket skulle skapa utrymme för att bedriva fadderföretagsverksamhet, om institutionen skulle vilja detta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)