Lärares användning av konkret material kontra läroböcker vid additionsräkning : itativ intervjustudie med tematisk analys

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Författare: Emilia Bellman; Sara Klerhed; [2024]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna studie är en kvalitativ intervjustudie med åtta medverkande lågstadielärare i årskurserna F-3. Syftet med studien är att synliggöra lågstadielärares användning av konkret material kontra läroböcker i additionsräkning. Studien har utgått från tre frågeställningar: 1.Vilket undervisningsmaterial använder lågstadielärare vid additionsräkning? 2. Vilka för- och nackdelar ser lågstadielärare med konkret material respektive läroböcker vid arbete med addition? 3. Vilka faktorer påverkar hur lågstadielärare väljer att arbeta med konkret material och läroboken? Studien utgår från ett teoretiskt ramverk som formats utifrån tidigare forskningsresultat om användandet av konkret material och läroböcker i matematik. Dessa tidigare resultat skapar fyra olika teman som vägleder analysen av data. Den valda analysmetoden är tematisk analys.    Efter genomförd studie är det tydligt att de medverkande lärarna gärna använder sig av en kombination mellan konkret material och läroboken vid additionsräkning. Trots att lärarna i studien föredrar en kombination, vittnar de om att det är svårt att få till ett konkretiserat arbetssätt i matematikundervisningen. Under många år har vikten av att arbeta med konkret material påvisats, trots det menar forskning att lärare är motvilliga till att använda det i sin undervisning. Det blir även tydligt att det konkreta materialet används för att eleverna ska bygga upp en förståelse för matematiken, medan läroboken ofta används vid färdighetsträning. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)