Konsten att lyckas i tidningspappersindustrin : en fallstudie om konkurrensstrategier i den nordamerikanska tidningspappersbranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Economics

Sammanfattning: Efterfrågan på tidningspapper har varit vikande på nordamerikanska marknaden sedan början på 2000-talet. Mellan åren 2000 till 2010 minskade årskonsumtionen med över 63 % från 13,5 miljoner ton till cirka 5 miljoner ton. Även den europeiska marknaden ser ut att gå en liknande utveckling till mötes och konsumtionen på denna marknad började minska allt kraftigare år 2008. Denna studie syftar till att via en fallstudie av den nordamerikanska tidningspappersbranschen undersöka vilka konkurrensstrategier som valts och hur lyckosamma de studerade företagen varit i sina val. Förhoppningen med att studera den nordamerikanska marknaden har varit att kunna dra slutsatser om även andra marknader. Detta eftersom till exempel den europeiska marknaden ser ut att stå inför samma omdaning som den nordamerikanska. Studien har begränsats till att omfatta tre företag vilka hade ett gemensamt innehav av över 50 % av de nordamerikanska tidningspappersfabrikerna under 2005. De tre valda företagen är Resolute Forest Products, Catalyst Paper Corporation och Tembec Inc. Via studier av teorier vilka är lämpliga i nedåtgående branscher och studier av karakteristik för tidningspappersbranschen har vi kunnat identifiera tre lämpliga strategier för företag i denna bransch. De tre strategierna är bärgning, nisch och snabb avveckling. Mer precist menas med strategin bärgning att företaget väljer att maximera kassaflödet från de tillgångar de har samtidigt som produktionsenheter med för höga kostnader läggs ned. En bärgarstrategi kan användas i en skyddad nisch eller i marknaden som helhet. Ett annat alternativ kan vara att avveckla så snabbt som utträdesbarriärerna tillåter. Detta är lämpligt då företaget ej har en stark konkurrensposition i nedgångens inledning. Resolute, Catalyst och Tembec är företag verksamma inom den nordamerikanska tidningspappersbranschen. De har alla tre försökt tackla nedången på olika sätt med varierande resultat. Resolute har satsat på marknadsdominans och bärgning och har inte uppnått positivt rörelseresultat förrän 2011. De andra två har också satsat på bärgning dock inte i en marknadsledande position. Catalyst har de senaste två åren visat stora försluter och Tembec har de senaste två åren visat på en marginell vinst.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)