PRIORITERINGSSYSTEM I ADAPTIV MIXNING : En studie om sambandet mellan genre och en tydlig ljudmix

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

Sammanfattning: Teorier inom psykoakustik, ljudens funktion i spel och modeller för kategorisering av ljud lägger en grund för definitionen av ljud som kommunikation. Verktygen för adaptiv mixning tycks bristfälliga för en kommunikativ ljudbild utan estetiska kompromisser. Spel som Overwatch och Torchlight 3 utforskar nya sätt att tekniskt lösa klarhet i mixen men misslyckas med att presentera en ny standardiserad modell. Genom definitioner av begreppen genre och immersion samt en analys av ovan nämnda spel,har den här studien därför undersökt möjligheterna för en sådan modell. Ett genrespecifikt mixsystem har skapats och applicerats på ett ARPG som utvärderats i jämförelse med den tidigare spelspecifika mixen. Det har sedan kunnat konstateras att genrespecifika parametrar kan användas som grund för prioriteringssystem i adaptiv mixning. Detta kan effektivisera processen och möjliggör också teknisk klarhet utan estetiska kompromisser. Fortsatt forskning på fler genrer och genrespecifika parametrar förväntas kunna standardisera ett nytt verktyg inom adaptiv mixning av spel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)