Emotionell design anpassad för 3D- skrivartekniken. Hur emotionella värden kan byggas in i 3D-printade produkter

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Kultur och samhälle

Författare: Adrian Petersson; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Hur skapandet av konsumentprodukter med långvarighet i fokus med målet att minska dagens konsumtionstakt ska genomföras är en viktig fråga. Något som kan bidra till detta är att designa produkter med ett tydligt emotionellt värde, detta designsynsätt har på senare år ökat i popularitet. Denna studie har undersökt vilka produktegenskaper som värderas högst sett utifrån ett emotionellt designperspektiv genom att undersöka 3D-Printade produkter. Studien har undersökt 3Dskrivartekniken och dess potential inom kundanpassad tillverkning och hur detta kan användas för att förmedla emotionella värden. Med emotionell designteori som utgångspunkt och tillämpning av metoderna Material Driven Design (MDD) och Design Probes har studien identifierat olika riktlinjer för hur 3D-Printing kan användas för att förmedla emotionella värden i produkter. Studiens resultat visar att deltagare primärt drevs av ytliga motiv i sitt konsumtionsbeteende. Dock blev faktorer som användarvänlighet och hur användaren reflekterar och associerar över produkten avgörande för ett långsiktigt produktvärde. Detta understryker redan befintlig forskning av konsumtionsbeteende inom emotionell design. Studiens resultat visar vidare att 3D-printteknikens möjligheter inom anpassningsbarhet kan vara ett effektivt verktyg för att förmedla detta. Emellertid har studien inte kunnat verifiera identifierade riktlinjers effektivitet och mer forskning krävs här.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)