Bildämnet och problematiken ADHD : En studie om didaktiska strategier i bildämnet i relation till gymnasieelever med problematiken ADHD

Detta är en M1-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

Sammanfattning: Bildämnet och problematiken ADHD En studie om didaktiska strategier i bildämnet i relation till gymnasieelever med problematiken ADHD The art subject and the diagnosis ADHD A study about didactic strategies in the art subject with reference to high school students with the diagnosis ADHD  Författare: Marlene Berglund - Nilsson Antal sidor: 28 sidor Studiens syfte är att undersöka bildlärares uppfattningar om didaktiska strategier i sin undervisning, som främjar lärandet hos gymnasieelever med problematiken ADHD. Studien utgår från ett hermeneutiskt perspektiv eftersom studiens syfte är att förstå, tolka och skapa ett meningsinnehåll. Studiens frågeställningar besvarades med en kvalitativ analys, i form av semi-strukturerade intervjuer med en bildlärare och en fotolärare. Bearbetningen av data utfördes med hjälp av en tematisk analys, kategorierna av teman analyserades i relation till de teoretiska utgångspunkterna för studien, och i relation till tidigare forskning och tydliggörande pedagogik. Resultatet vad det gäller att skapa goda undervisningssituationer genom kommunikation och interaktion med eleverna, har tolkats utifrån ett relationellt perspektiv. När det gäller didaktiska strategier och anpassningar i undervisningen som utgår från elevernas behov och förutsättningar, ses resultatet i ljuset av det punktuella perspektivet. Begreppet tydliggörande pedagogik används för att beskriva ett förtydligande av instruktioner och visuella stöd i undervisningen. Det finns en komplexitet när det gäller behovet av anpassningar i relation till elever med problematiken ADHD, vilket gör att behovet kan variera, och ibland finns det inget behov av det. Resultatet visade att didaktiska strategier som exempelvis tydliggörande pedagogik och goda relationer mellan läraren och eleverna, främjar lärandet för gymnasieelever med problematiken ADHD, och att det även påverkar graden av problematiken ADHD.  Nyckelord: Didaktiska strategier, bildundervisning, gymnasieelever, ADHD 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)