Tankar om simundervisning bland lärare i Idrott och Hälsa

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Sammanfattning: Bakgrund Att kunna simma är för oss en självklarhet, ändå är drunkning en av de vanligaste dödsorsakerna hos barn och ungdomar globalt. Simundervisning i skolan rekommenderas i hela världen och är ett prioriterat område i den svenska läroplanen för grundskolan. Ändå saknas forskning om hur lärare i Idrott och Hälsa bedriver och tänker om simundervisning. Syftet med studien är att utforska hur lärare i Idrott och Hälsa arbetar med simundervisning och ta reda på hur de tänker om simundervisning i skolan. Metod Designen är en kvalitativ intervjustudie med semistrukturerade frågor. Urvalet är sex lärare i Idrott och Hälsa med erfarenhet av simundervisning i skolan. De arbetar i olika sociala, ekonomiska och kulturella områden på olika grundskolor i Göteborg och Mölndal stad. En kvalitativ innehållsanalys har genomförts, som resulterat i teman och kategorier. Resultat Teman som framkom vid intervjuanalysen var exempelvis framgångsfaktorer med kategorierna kunskap, planering och genomförande samt teman kommunikation, trygghet och otrygghet. Lärare i Idrott och Hälsa önskar mer kunskap, bättre planering med progression och bättre kommunikation. De berättar också om hur goda personliga relationer och kontinuitet skapar trygghet medan rädslan för att visa sig skapar otrygghet hos elever. Slutsats När lärare i Idrott och Hälsa intervjuas i denna studie understryker de att vattenvana är basen vid simundervisning och att den ger eleverna en grundtrygghet i vattnet. Genom enkla åtgärder kan kvalitén på simundervisningen i skolan förbättras. Desssa åtgärder är: kommuniktion mellan lärare, elever och föräldrar, bättre planering med progression av simundervisningen och fortbildning för lärare i Idrott och Hälsa. Annan viktig kunskap som framkommer vid intervjuerna är vikten av trygghet för elever vid simundervisning. Lärare i Idrott och hälsa beskriver att elever kan känna obehag av att exponera sig inför andra och att en trygg simundervisning kräver kontinuitet och att eleven har förtroende för läraren. Att arbeta strukturerat med att skapa trygghet och säkerhet i den utsatta miljö som simundervisning bedrivs i är en utmaning som behöver adresseras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)