Resultatmanipulation genom target beating : en undersökning av den svenska marknaden

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Årets resultat är en av de viktigaste posterna som ett företag förmedlar i sin finansiella rapportering och tidigare internationella studier har funnit tecken på manipulation av resultaten för att precis slå olika resultatmål, så kallad target beating. Syftet med denna studie är att undersöka om ett liknande beteende finns på den svenska marknaden samt om något samband mellan signaler om target beating och aktieavkastning föreligger. Finansiella kvartalsdata från företag noterade på Nasdaq Stockholm från perioden 2011 till 2019 har undersökts och resultatet visar på att ett target beating-beteende för att göra positivt resultat förekommer på den svenska marknaden, medan studiens statistiska test inte kan utföras för tidigare års resultat och analytikers resultatprognoser. Marknadsreaktionen på target beating har undersökts i en eventstudie genom att ställa rapporterat årsresultat i relation till Jacob och Jorgensens (2007) proxy för icke-manipulerat resultat. En signifikant positiv avvikelseavkastning hittas hos företag som precis slagit sitt mål efter att ha manipulerat upp resultatet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)