Hur formar vi en attraktiv Informationssystemarkitektur för e-handel?

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för informatik

Författare: Amela Djulic; Agneta Jönsson; [2000]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Elektronisk handel har utvecklats och vuxit dramatiskt under de senaste åren. Eftersominternet som marknadsplats är global innebär det att informationen är global och det ärsvårt att integrera denna. Det finns olika sätt att strukturera information och under senareår har olika arkitekturfilosofier utvecklats. Första delen i uppsatsen ger en genomgång avteoretiska ramar utifrån infologiskt och företagsekonomiskt synsätt när det gäller attforma en lämplig och attraktiv informationssystemarkitektur.För att kunna styrka teorin så gjordes en empirisk undersökning utifrån en modell sompresenteras i del 3. Undersökningen gjordes både utifrån företags och kunders synvinkelför att få en uppfattning om deras åsikter skiljer sig. Dessutom gjordes undersökningenför att se hur bra företagen anpassar sig till kundernas krav och önskemål. Enligt teoriskall information om den skall vara innehållsrik och fruktbar endast riktas till utvaldagrupper. När det gäller e-handel så riktas informationen oftast inte till några specielltutvalda grupper utan den infromationen är tillgänglig för alla.Resultatet i vår undersökningen är därför överraskande eftersom det visar att det råderharmoni när det gäller företagens förmåga att tillgodose kunders informationsbehov vide-handel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)