Hur kan vi skapa en läsande framtid? : En kombinerad studie av både lärare och elevers inställning till läsning och vilka faktorer som påverkar elevernas läsmotivation.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

Författare: Stina Englund; Maja Allgulander; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Läsning är något centralt i alla människors liv och det pågår ständigt diskussioner om barns intresse för läsning. I PIRLS-studien från (2016) diskuterars det och visar att nästan en tredjedel av svenska elever inte tycker om att läsa. Syftet med denna studie är att undersöka sex lärares beskrivningar av metoder och material i läsundervisning samt vilka faktorer både elever och lärare anser påverkar elevers motivation till läsning i årskurs 2-3. Med hjälp av litteraturbakgrunden och tidigare forskning inom ämnet läsmotivation har studiens ramverk valts ut. Den teoretiska grunden utgår från motivationsteorin, Självbestämmandeteorin. Som belyser skillnaden mellan elevers inre motivation och yttre motivation. I studien har kvalitativa intervjuer med lärare genomförts och en kvantitativ enkätundersökning med eleverna i de intervjuade lärarnas klasser. Resultatet visade vilka undervisningsmaterial och undervisningsmetoder lärarna beskrev som betydelsefulla för läsmotivation. Lärarna beskrev att högläsning och det sociala lärandet har en stor betydelse för motivationsskapande läsning. Vidare visade resultatet vilka faktorer som eleverna beskriver som betydelsefulla för deras inställning till läsning, som exempelvis att de får välja vilken bok de ska läsa och vart de ska sitta när de läser.   Nyckelord: Läsmotivation, inre motivation, yttre motivation, lågstadiet, undervisningsmaterial, undervisningsmetoder. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)