Vem har Makten? : En Studie om Makt och Inflytande bland Ungdomar i Malung-Sälen

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för globala politiska studier (GPS)

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur mycket makt och inflytande medlemmarna har i Malung-Sälens ungdomsråd. Nationell och internationell forskning hävdar att ungdomars möjligheter till inflytande och delaktighet är begränsad på grund av strukturer i samhället. Studien operationaliserades genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer med sex ungdomar mellan 15 och 18 år från Malung-Sälens kommun. Steven Lukes maktteori har valts ut för att analysera maktaspekterna i ungdomsrådet, vilket i sin tur har besvarat studiens frågeställning. Den utvalda teorin belyser tre dimensioner av makt. Lukes andra maktdimension har prioriterats lite mer än de andra två, därför att detta perspektiv uppmärksammar något som Lukes kallar för ”dagordningsmakt” eller ”makt över dagordningen”. Studiens syfte har uppnåtts och frågeställningen har besvarats, genom att undersöka hur mycket dagordningsmakt ungdomarna har i ungdomsrådet. Studien visar på att unga idag får möjligheten att påverka genom exempelvis ungdomsråd. Ungdomarna väljer själva vad som lyfts på agendan, vilket innebär att dagordningsmakten är hög. Ingen annan aktör påverkar vad ungdomsrådet väljer att diskutera om på sina möten. Dessutom blir ungdomarna tilldelade olika roller inom ungdomsrådet, och får möjligheten att påverka och tycka till. När ungdomarna beslutar om ett förslag till förändring, skickas det till politikerna som sedan tar det avgörande beslutet. Detta innebär att det är politikernas åsikter som är avgörande när delade meningar råder.  Nyckelord: Inflytande, delaktighet, makt, ungdomar, ungdomsråd 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)