Att tänka utanför arket : En kartläggning över samarbeten som lett till produktinnovationer inom svensk pappers- och massaindustri

Detta är en Master-uppsats från KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Sammanfattning: För drygt ett decennium sedan började marknaden för tryckpapper att vika. Den svenska pappers- och massaindustrin fick en ny annorlunda konkurrent genom introduktionen av till exempel smarta telefoner och surfplattor. Utvecklingen har medfört att svenska pappers- och massaföretag i högre utsträckning har börjat titta på mer radikala innovationer i sin produktutveckling där nya användningsområden för träråvaran utforskas, en inriktning som kräver kompetenser utöver de som bolagen besitter internt. Studiens syfte är att undersöka olika samarbetsformer inom svensk pappers- och massaindustri för att kartlägga vilka faktorer som varit, och är, framgångsrika för produktinnovationer. Ambitionen är också att undersöka om det skett en förändring i samarbetenas karaktär under de senaste 25 åren. De företag som deltagit i studien är SCA, Södra Cell, Holmen/MoDo, Stora Enso, BillerudKorsnäs och Rottneros samt ett antal samarbetspartner till dem. Resultaten visar att såväl samarbetsformer som vilka aktörer svensk skogsindustri samarbetar med har förändrats i stor utsträckning. Branschen har börjat söka alltmer samarbete med andra branscher samtidigt som samarbeten med konkurrenter har minskat kraftigt. Under samma period har det blivit viktigare att reglera samarbeten i avtal och bland annat hur de immateriella värdena, som patent, fördelas mellan deltagarna i ett samarbete. En annan slutsats är att det finns en koppling mellan samarbeten och genereringen av en organisations produktinnovationer. Företag är beroende av extern kompetens för att lyckas med radikala innovationer och en bred kunskapsbas är att föredra för att bäst producera produktinnovationer. Extern kompetens kan till exempel hjälpa företagen att öka förståelsen för andra/nya marknader och kan således vara ett sätta att hitta helt nya användningsområden för den värdefulla råvara skogen erbjuder. Nyckelord: radikal innovation, samarbete, svensk pappers- och massaindustri

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)