Det är barnens upplevelsersom guidar en : Förskollärares möte med barn i sorg

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med studien var att skapa ökad kunskap om förskollärares syn påförhållningssätt, strategier och utmaningar med att möta barn i sorg på förskolan. Studien undersökte hur handlingsplanen fungerade som vägledning för förskollärare i krissituationer. Studien grundade sig i kvalitativa intervjuer med förskollärare. Resultatet visade att förskollärare hade stora kunskaper i hur man bemöter barn isorg men också att förskollärare upplevde utmaningar med att lita på att de handlade rätt i möten med barn i sorg. Resultatet visade att förskollärarna upplevde en brist på utbildning och insikt i förskolans handlingsplan. Resultatet visade också att kris- och sorglådor användes som ett arbetsverktyg i verksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)