Motivation, mindset och attribution i gymnasieskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

Sammanfattning: Bristande motivation hos eleverna är ett problem de flesta lärare i matematik har stött på. Hur mindset och attributionsmönster påverkar elevers prestationer i matematik har undersökts i många studier, men hur de påverkar specifikt motivation är inte klart. I denna studie har motivation och dess koppling till mindset och attributionsmönster undersökts på en gymnasieskola. I en enkätundersökning (N=136) söktes svar på hur motivationsbilden såg ut på skolan, vilka faktorer som påverkade elevernas motivation mest, samt om det fanns några samband mellan motivation och mindset och/eller attributionsmönster. Analysen av resultaten indikerade att ca en tredjedel av eleverna hade bristande motivation i matematik. Vidare förefanns att eleverna angav sitt eget tycke och inställning gentemot matematik samt lärarens egenskaper och undervisning som de faktorer som påverkade deras motivation mest i positiv riktning, och eget tycke och inställning gentemot matematik samt ansträngning och arbetsbelastning som de faktorer som påverkade deras motivation mest i negativ riktning. Slutligen förefanns negativ korrelation mellan fixed mindset och motivation i matematik, samt att elever som attribuerade specifikt sina misslyckanden i matematik till otillräcklig ansträngning var mer motiverade än elever som attribuerade sina misslyckanden till otillräcklig förmåga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)