Svåra besked : Sjuksköterskans erfarenheter

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

Sammanfattning: Bakgrund: Svåra besked lämnas dagligen inom vården och definieras som svår eller ledsam information som drastiskt förändrar en persons uppfattning om livet och framtiden negativt. Sjuksköterskans yrkesroll i överlämnandet av ett svårt besked är att vara närvarande för läkare, patient och anhöriga. Majoriteten av den forskning som är gjord riktar sig till läkare och mindre till sjuksköterskor. Syfte: Syftet var att belysa sjuksköterskans erfarenheter i samband med att svåra besked delges till patienten. Metod: Studien genomfördes som en allmän litteraturstudie. Resultat: I litteraturstudiens resultat framkom fem kategorier: Vikten av att anpassa information, Vikten av att använda sin professionalitet, Vikten av att bibehålla en god relation, Meningsskiljaktighet i teamet och Kunskapsbrist. Sjuksköterskan gav information och stöd samt skapade en relation med patient och anhöriga. Meningsskiljaktighet mellan läkare och sjuksköterska angående undvikande av svåra besked identifierades samtidigt som det i motsats identifierades att läkare och sjuksköterska delade samma värderingar angående hög sanningsenlighet till patient. Det framkom även att utbildning och övning saknades och efterlyses. Konklusion: Forskning och utbildning kring sjuksköterskans involvering i svåra besked anses bristfällig och litteraturstudiens resultat visar att fortsatt forskning behövs för att kunna ge evidensbaserad omvårdnad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)