Hälsobegreppet i ämnet idrott och hälsa : Hur uppfattar och arbetar idrottslärarna med hälsoperspektivet i ämnet idrott och hälsa?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet

Sammanfattning: Sammanfattning Syftet med denna studie var att undersöka hur verksamma lärare i idrott och hälsa uppfattar och arbetar med hälsa i sin undervisning. Hur uppfattar lärarna hälsoperspektivet? Hur ser lärare i Idrott och hälsa på att undervisa om hälsa? Hur vill lärarna ta sig an hälsoperspektivet i undervisningen? Undersökningen har en kvalitativ ansats och resultaten baseras på fem intervjuer som gjorts med lärare i ämnet Idrott och hälsa. Samtliga intervjuer genomfördes på lärarnas arbetsplatser, samtalen spelades in med hjälp av mobiltelefon för att sedan analyseras. Fem verksamma lärare i åldrarna 30-58 år intervjuades, varav två undervisar i gymnasiet och resterande i grundskolan. Undersökningens resultat visar att de intervjuade lärarna inte hade en gemensam definition av hälsobegreppet, och att lärarna arbetar med hälsa på olika sätt beroende på vilken årskurs de är verksamma i. Lärarnas mål med undervisningen är att skapa ett livslångt hälsotänk hos eleverna. I ett framtidsperspektiv anser samtliga lärare att ämnet idrott och hälsa i skolan måste få mer tid till förfogande, för att de ska kunna ge eleverna en mer fördjupad undervisning om hälsa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)