Inre och yttre motivation : En kvalitativ studie av hedoniska och utilitaristiska drivkrafter genom gamification

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

Sammanfattning: Inom de flesta system, företag och tjänster idag används motivationssystem som belönar brukaren med pengar, befordran, poäng, och beröm. Sådana system kallas utilitaristiska och spelar an på brukarens yttre motivation. I kontrast till yttre motivation har forskare arbetat fram teoretiska modeller för att belysa brukarens inre motivation; hedoniska motiverande system. Inre motiverande faktorer kretsar kring känslor som glädje och nyfikenhet och har under de senaste åren fått stor genomslagskraft inom informationsteknikens värld. Forskarvärlden är dock oense om huruvida utilitaristiska och hedoniska system bör kombineras och vilken effekt det kan få på motivationen. Vissa menar att Gamification kan fungera som en brygga mellan hedoniska och utilitaristiska system då begreppet innehåller båda typen av motiverande faktorer.   För att undersöka om och hur gamification kan kombinera hedoniska och utilitaristiska system har författarna till denna rapport utformat ett gränssnitt som sedan legat till grund för användartester. Användartesterna utfördes, som en del av den parallella fallstudien, på asylsökande ungdomar mellan 13-18 år. Utifrån resultatet av användartesterna kundes slutsatsen dras att man med hjälp av relevanta gamifieringsprinciper kan och bör kombinera hedoniska och utilitaristiska system för att skapa ökad motivation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)