HR, sorg och kris : Hur det är för HR att hantera medarbetare i sorg och kris

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att få förståelse för hur HR-personal inom polisen, sjukvården och räddningstjänsten upplever och beskriver förutsättningarna att ta hand om medarbetare i sorg och kris. Det finns inte någon tidigare forskning om polisens, räddningstjänstens eller sjukvårdens HR- personals upplevelse av att hantera och bemöta medarbetare i sorg eller kris. De studier som finns har sitt fokus på hur det är för den sörjande, hur vårdpersonal upplever sorg, död och kris på jobbet samt någon enstaka studie om arbetsplatsers policys samt medarbetare och chefers upplevelse gällande sorg, kris och död (Holmgren, 2021; Hazen, 2008; Bloomer m.fl., 2010; Bauer, 2011; McKenzie, 2013). De teoretiska begrepp som används i denna studie är KASAM (Antonovsky, 1991) och rollstress (Eklöf, 2017, s.58). Skillnaden dem emellan är i stora drag att KASAM fokuserar på en människas attityd och känslor till livet och allt som händer i livet (Antonovsky, 1991, s.38), medan rollstress handlar om hur svårt och tidspressat någons arbete är och hur det jobbet då påverkar en person (Eklöf, 2017). Vetenskapsteoretiska utgår studien från kritisk realism (Danermark, Ekström & Karlsson, 2018) med inspiration från grundad teori (Dalen, 2015). Vidare utgår studien från en abduktiv ansats (Fejes & Thornberg, 2017). Datainsamlingen gjordes genom sju stycken kvalitativa semi-strukturerade intervjuer där sex stycken skedde via Zoom och en via telefon. Alla intervjuerna spelades in med godkännande av intervjupersonen för att sedan transkriberas och analyseras. De som intervjuats är personer som jobbar inom HR hos polisen, räddningstjänsten och på sjukhus i Sverige. Det är ett urval som grundar sig i en mix av kriterieurval som är inspirerat av grundad teori (Dalen, 2015, s.60–63, 53–55) och avsiktligt urval (Yin, 2018, s.93–94). Resultat visar att de intervjudeltagarna – som jobbar med personalfrågor och med HR hos polisen, sjukhus och räddningstjänst i Sverige - upplever att de har tillräckliga resurser för att inom sin yrkesroll hantera medarbetare i sorg och kris. Intervjudeltagarna upplever att polisen, räddningstjänsten och sjukvården som arbetsgivare har de resurser och den kunskap som behövs för att bemöta medarbetare i kris och sorg. Intervjudeltagarna upplever det som att det finns resurser och stöd för sörjande och att sorgearbete på arbetsplatsen fungerar bra, även om en del intervjudeltagare berättar att det finns utrymme för förbättringar. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)