Musikalisk erfarenhet kopplat till emotionella intryck i samband med atonalitet, tonalitet och visuell media : En studie i hur atonal och tonal musik påverkar lyssnandet hos personer med musikbakgrund inom ett specifikt känslospektrum

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

Sammanfattning: Arbetets fokus är på atonalitet och tonalitet och hur dessa tonspråk påverkar fyra individer med en musikutbildning känslomässigt. Frågeställningens bakgrund består av tre grundparametrar som belyser känslor, tonal och atonal musik samt hur olika tonspråk tolkas till visuell media. En audiovisuell artefakt har skapats bestående av två olika kompositioner; en atonal och en tonal komposition som sedan har synkroniserats med en egen producerad kortfilm. Undersökningen har sedan genomförts med ett test där fyra respondenter fick lyssna och titta på den audivisuella artefakten. Detta test följdes sedan upp med en semi-strukturerad intervju som behandlade de fyra respondenternas upplevda känslor och deras förhållande till känslospektrumet; ångest, spänning och oförmågan av att slappna av. Utifrån resultatet av undersökningen påvisades en skillnad i upplevda känslospektrum mellan den respondent som besatt en erfarenhet och en vana av atonal musik och de övriga respondenterna. Det intressanta i denna upptäckt handlar om möjligheten att det inte är utbildning i sig som är avgörande för hur olika individer tolkar olika tonspråk, utan att en väg för att uppskatta atonal musik är en kombination av erfarenhet, vana och utbildning, för att kunna skapa en förmåga att se bortom generella stereotyper för musik. I en framtida och mer omfattande undersökning skulle ett fokus kunna läggas på de centrala begreppen erfarenhet och vana inom målgruppen utbildade; för att undersöka närmare om dessa upptäckter stämmer eller om det är tillfälligheter för denna studies resultat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)