DET HANDLAR OM FÖRSTÅELSE : Kvinnor med ADHD och lärare berättar om skolsvårigheter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: Skollagen (SFS 2010:800) beskriver skolans kompensatoriska uppdrag på så sätt att alla elever har rätt till likvärdig utbildning och stöd. Trots detta rapporteras om att flickor inte erbjuds individanpassat stöd i samma utsträckning som pojkar. Forskning visar att skolor missar flickor i skolsvårigheter och lyfter fram flickor med ADHD som en extra utsatt grupp. Det övergripande syftet med den här studien är att öka kunskap om flickor med ADHD i skolsvårigheter. Med hjälp av en kvalitativ metod och av ett målstyrt urval genomfördes åtta semistrukturerade intervjuer med fyra kvinnor och fyra yrkesverksamma lärare. Empirin transkriberades och analyserades utifrån metoden meningskoncentrering. Med hjälp av studiens teoretiska ram, de specialpedagogiska perspektiven kategoriskt och relationellt perspektiv samt begreppet KASAM skapades förståelse för det som framkommit i empirin. Studiens resultat visade att förståelse och trygga relationer är gynnsamt vid bemötandet och arbetet med stöd för flickor med ADHD i skolsvårigheter. Resultatet visade också att diagnostiseringen av ADHD lett till förståelse för kvinnornas upplevelse av sina skolsvårigheter. Lärarna i undersökningen uttrycker att kunskap om diagnoser fördjupat förståelsen för upplevda skolsvårigheter. Vidare forskning behövs kring hur skolans kompensatoriska uppdrag förstås i praktiken. Dessutom behövs forskning kring elevers syn på skolsvårigheter och lärares upplevelser av att arbeta med elever i skolsvårigheter ur ett större perspektiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)