Utgör "Litigation Public Relations" marknadsföring i lagens mening? - En tvärdisciplinär studie av den svenska marknadsföringsrätten

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Juridiska fakulteten; Lunds universitet/Juridiska institutionen

Sammanfattning: Litigation Public Relations (LPR) är en form av strategisk kommunikation som syftar till att vinna allmänhetens åsikt då en rättsprocess aktualiseras. Tanken är att företag genom vinst av allmänhetens dom ska kunna tjäna, mo-raliskt och ekonomisk, på rättsprocessen och eventuell medial uppmärksamhet den väcker. Uppsatsen har som syfte att kartlägga det förfarande som faller in under LPR och hur detta förhåller sig till definitionen av marknadsföring som hittas i 3 § MFL. För att ta reda på huruvida LPR utgör marknadsföring enligt svensk lagstiftning har en undersökning genomförts där begreppet i 3 § MFL definie-ras. Relevanta lagförarbeten, rättsfall och doktrin har används, i enlighet med den rättsdogmatiska metoden, för att nå ett svar. Utöver den rättsdogmatiska har en tvärdisciplinär metod används för att undersöka hur det ekonomiska begreppet LPR förhåller sig till svensk lagstiftning. Slutsatsen som dras är att frågan inte är helt enkel att ge svar på. Delvis för att LPR till sin natur ska vara svårt att upptäcka och därmed blir agerandet svårt att bedöma. Beroende på omständigheter kan LPR argumenteras utgöra mark-nadsföring enligt 3 § MFL. Så borde vara fallet till exempel när LPR används för att främja avsättning, när de handlingar som företas inom LPR har rent kommersiella syften. Eftersom det råder stor tveksamhet tycks dock förfaran-det under LPR oftast landa i det skydd som följer av TF. Uppsatsen belyser de problem som uppkommer när marknadsföring tar andra former än de traditionella den svenska lagen tycks vara anpassad för, och be-gränsad till, att hantera. Författaren ställer sig kritisk till huruvida MFL:s syfte uppnås om förfarandet inom LPR, när det används för marknadsföring, faller utanför ramen för vad som i svensk lagstiftning räknas som marknadsföring.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)