Upplevelse av färg i monokromt måleri- en perceptionsstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Avdelningen för konsthistoria och visuella studier

Sammanfattning: Uppsatsen är en undersökning i hur upplevelsen av färg ter sig i monokromt måleri. Tre monokroma verk analyseras med hjälp av perceptionsteori, färglära och fenomenologi. En perceptionsanalys med utgångspunkt från författarens färgupplevelse av tre monokroma verk utförs. Resultatet anger bland annat att upplevelsen av en icke-föreställande yta bestående av färgnyanser kan skapa en känsla av immersion och ett näst intill transcendent tillstånd, då avsaknaden av figurativa element för bort betraktarens instinktiva vilja att skapa mening. Färgen kan därmed upplevas med fler än ett sinne. Den bildlösa monokromen kan även med färgpigment, nyansförändringar och övriga materiella faktorer skapa en fysiologisk påverkan. Vidare framkommer också verkens yta, textur och ljusreflektion som betydande faktorer att se på och reflektera över. Studien påvisar även att ett antal faktorer påverkar upplevelsen av färg i monokrom konst, såsom nyansmodulation, abstrakta mönsterformeringar, yttexturens material, ljussättning och färgskala.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)