Arbetsmotivation : En kvalitativ studie om faktorer som kan motivera anställda till att fortsätta sitt arbete inom dagligvaruhandeln

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

Sammanfattning: Bakgrund: Handeln är en av de branscher i Sverige som har den högsta personalomsättningen, vilket i sin tur resulterar i höga personal- och rekryteringskostnader. Flertalet studier visar att det finns ett samband mellan de anställdas grad av motivation och viljan de har att stanna kvar inom organisationen. Syftet med denna uppsats är att undersöka vad som motiverar de anställda till att fortsätta sitt arbete inom dagligvaruhandeln. Studiens teoretiska referensram tar sin utgångspunkt i utvalda områden från Frederick Herzbergs tvåfaktorteori som syftar till att vissa faktorer kan leda till en ökad arbetsmotivation hos de anställda och därför motivera dem till att fortsätta sin anställning. Syfte: Syftet med föreliggande studie är att beskriva och analysera vilka faktorer som motiverar anställda till att fortsätta sitt arbete inom dagligvaruhandeln. Studiens forskningsfrågor är utformade enligt följande: ●  Hur skapas motivation i de anställdas arbetsuppgifter? ●  Hur skapas motivation till utveckling? ●  Hur skapas motivation till de anställdas prestationer? Metod: För att besvara det ställda syftet utfördes en kvalitativ studie i form av semistrukturerade intervjuer med anställda från en organisation inom dagligvaruhandeln. Slutsats: Föreliggande studie visar att de faktorer som kan motivera anställda till att fortsätta sin anställning inom dagligvaruhandeln är ansvar samt återkoppling. Studien visar på en bristande motivation hos de anställda och många är därför på väg att lämna sin anställning. Nyckelord: arbetsmotivation, dagligvaruhandel, personalomsättning

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)