Att plugga eller inte plugga är frågan: En kvantitativ studie om ungdomars inställning till högre studier

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Författare: Anna Gille; [2012]

Nyckelord: Ungdomar; Kön; Social klass; Utbildning; Geografiskt område;

Sammanfattning: Kvinnor har sedan länge tillbaka presterat bättre än män genom hela deras skolgång. Fler kvinnor än män börjar läsa på högskola/universitet och fler kvinnor avlägger examen. Denna studie är ett bidrag till tidigare forskning inom området genom att enbart studera Norrbottens län, som delvis har en annan struktur än andra län, samt studiet av relationen mellan social klass, genus, geografiskt område och attityder till högre utbildning. Syftet med studien är att undersöka vilken inställning ungdomar (15-19 år) i Norrbottens län har till högre studier och deras planer för att fortsätta studera efter gymnasiet. Studien avser att undersöka, ur ett genusperspektiv, om ungdomar i Norrbotten påverkas av deras sociala bakgrund och geografiska område, i deras val av högre utbildning efter avslutade gymnasiestudier. Studiens avgränsning är till Norrbottens län och elever som går i årskurs 9 och sista året på gymnasiet. Denna kvantitativa studie avgränsas till 1177 ungdomar och 784 ungdomar som besvarade enkäten. Teoretiska ramverket består av ungdomsbegreppet, social bakgrund, genus, social snedrekrytering, språkliga koder, Bourdieus kapitalteori och social och kulturell reproduktion. Det huvudsakliga resultatet är att fler kvinnor än män, oavsett klassbakgrund och geografiskt område, ser sig studera vid högskola/universitet de närmaste tre åren efter gymnasiet, fler kan tänka sig flytta från sin hemort för att studera och fler kvinnor tror att de har en akademisk examen när de är 35 år. Ungdomarnas klassbakgrund påverkar deras inställning till högre studier och männen påvisade i högre utsträckning än kvinnor att de är påverkade av sin klassbakgrund och inställning till högre studier. Även geografiskt område påverkar män mer än kvinnor. Oavsett var kvinnor än bor har de en mer positiv inställning till studier vid högskola/universitet och män är mer positiva till högre utbildning om de har närhet till ett lärosäte

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)