Rekrytering av nyexaminerade studenter : En kvalitativ studie om arbetsgivares rekryteringsbeteende

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

Sammanfattning: Abstract Kurs: Ämnesfördjupande arbete, Management 2FE01E Författare: Simon Lundmark Handledare: Lektor Hans Lundberg Examinator: Lektor Anders Hytter Titel: Rekrytering av nyexaminerade studenter – En studie om arbetsgivarens rekryteringsbeteende Nyckelord:”Employer Branding”, Nyexaminerade studenter, Rekrytering, Studentrelevant arbete   Bakgrund: När företag skall rekrytera ny personal väljer de mellan flera olika ansökande personer. Denna studie fokuserar på att öka akademiskstuderandes förståelse för arbetsgivares rekryteringsbeteende, detta för att underlätta dessa studerandes övergång mellan den akademiska världen till näringslivet.     Problemformuleringar: Vilka faktorer är prioriterade för att bli kallad till intervju i en rekryteringsprocess av nyexaminerade studenter? Hur värderar företag erfarenheten av ett studentrelevant arbete under studietiden vid en potentiell rekrytering? Hur stor påverkan har arbetsgivarens ”Employer Brand” vid en rekryteringsprocess? Syfte: Syftet är att öka förståelsen för hur företag värderar att studenter haft ett studie-relaterat arbete under universitetsstudietiden vid rekrytering av ny-examinering. Detta för att studerande ska öka sin kunskap och förmåga att påverka sin kommande situation som arbetssökande och förbättra sina möjligheter för en lyckad rekrytering. Metod: Studien har genomförts med en kvalitativ forskningsdesign som har inkluderat semistrukturerade intervjuer för materialinsamling. De semistrukturerade intervjuerna genomfördes med företag i tjänstemarknaden. Från populationen där alla företag verksamma i Sverige var inräknade, gjordes ett urval att studien skulle avgränsas svenska tjänstemarknaden. Resultat: Genom denna studie kunde det klargöras att näringslivserfarenhet var den högst prioriterade faktorn för att bli kallas till en intervju, därefter var på en överensstämmande utbildning som var den faktorn med mest relevans. Erfarenheten av ett studentrelevant arbete under sin studietid värderades som en positiv erfarenhet. En erfarenhet som värderades högre jämfört med en studerande utan den erfarenheten, fast med högre betyg. Studien kunde även visa att företagen indirekt blir påverkade av sitt ”Employer Brand” eller liknande strategier i sin rekryteringsprocess. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)