En kvalitativ intervjustudie kring förskollärares erfarenheter av att använda digitala verktyg i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med föreliggande studie är att undersöka förskollärares erfarenheter av att använda digitala verktyg i förskolans undervisning och hur de relaterar dessa erfarenheter till utvecklingen av barns språkliga och kommunikativa förmågor. Metoden består av skriftliga intervjuer, via Sunet Survey, av tio förskollärare från två olika kommuner. Det empiriska materialet analyseras utifrån ett sociokulturellt perspektiv med hjälp av begreppen närmaste utvecklingszonen, stöttande samspel samt medierande artefakter. Resultatet visar att förskollärarna använder sig av en mängd olika verktyg i syften som gemensamt utforskande, social interaktion, delaktighet och kreativt skapande. I resultatet framgår att förskolläraren är ett viktigt redskap vid användandet av digitala verktyg och att förhållningssättet de har i sin tur möjliggör barnens lärande. Resultaten visar även hur de digitala verktygen kan användas av förskollärare för att stödja barns språkliga och kommunikativa förmåga. Förskollärare beskriver att de digitala verktygen används som utgångspunkt för samtal, för att främja språkutveckling, talutveckling, ordförråd samt förmåga att upptäcka språkljud. Användandet beskrivs kunna ge stöd på sätt som de analoga verktygen inte kan. Slutligen framgår det i resultatet att digitala verktyg med fördel används av förskollärare för att ge barn extra stöd i sin språkutveckling, exempelvis för barn i behov av särskilt stöd. Det beskrivs exempelvis användas för att hjälpa barn uttrycka sig, verbalt eller icke verbalt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)