Politikundervisning : Lärarens roll i elevers intresse för samhällsengagemang och politiskt deltagande

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från

Sammanfattning: Trots att samhällskunskap som undervisningsämne karakteriseras som tvärvetenskapligt, av samhällsvetenskapsforskare, anses politikundervisning vara en central del av ämnet. För att samhällskunskapsundervisningen ska kunna påverka eleverna att bli samhällsengagerade och villiga att delta politiskt bör politikundervisningen innehålla politikbegreppens tre dimensioner: polity, policy och politics. Undersökningen har genomförts genom semistrukturerade intervjuer med tre erfarna lärare med stort samhällsengagemang. Syftet med undersökningen har varit att ta reda på och beskriva vad lärarna väljer för undervisningsinnehåll och undervisningsstrategier med mål att ge eleverna förutsättningar för att bli samhällsengagerade och villiga att delta politiskt. Undersökningens utgångspunkt är teoriutvecklande av politikbegreppen polity, policy och politics. Vid undersökningens inledningsskede var hypotesen att undervisande lärare lägger en övervägande betoning på en eller två av dimensionerna vid val av undervisningsinnehåll. Undersökningens resultat visar att det inte går att tydligt se om lärarna lägger en övervägande betoning på någon eller några av dimensionerna. Semistrukturerad intervju har uppfyllt undersökningens syfte genom att lärarna har fått berätta vad de själva anser relevant och viktigt i förhållande till intervjufrågor.  Det som tydligt framträder i undersökningen är respondenternas samhällsengagemang. Undersökningen visar att medvetenhet om lärarnas samhällsengagemang även gör det möjligt att se hur deras val av undervisningsinnehåll och undervisningsstrategi har präglats av samhällsengagemang.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)