Interprofessionellt samarbete – viktigt för elever i behov av särskilt stöd i matematik som växlar mellan olika undervisningssituationer

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Elever som hamnar i matematiksvårigheter ska, utöver ledning och stimulans, genom extra anpassningar och/eller särskilt stöd få det stöd som krävs för att de ska kunna nå utbildningens mål. Elever erbjuds i en del fall, utöver stöd från ämneslärare i helklass, särskilt stöd av speciallärare, specialpedagoger eller lärare med specialpedagogisk kompetens. Det stödet kan ges i särskild undervisningsgrupp till skillnad från stöd från lärare som ges i den ordinarie undervisningen. Elever får därför undervisning av olika lärare och i den här studien undersöks lärarsamarbete kring undervisning av dessa elever. Syftet är att undersöka hur några ämneslärare, speciallärare/specialpedagog och lärare med specialpedagogisk kompetens i matematik samarbetar i det dagliga arbetet kring elever i behov av särskilt stöd. I den småskaliga studien undersöks lärarnas samarbete kring elever som delar sin undervisning och går mellan en klassrumssituation och en särskild undervisningsgrupp. Det är en kvalitativ studie där data har samlats in via semistrukturerade intervjuer. Elva lärare har deltagit i studien. Lärare avser här ämneslärare, speciallärare/specialpedagog och lärare med specialpedagogisk kompetens. Studiens resultat visar att skolorna oftast har en ”studio” eller motsvarande dit eleverna går vissa lektioner men att det verkar saknas ett systematiskt samarbete kring elever som får stöd i särskild undervisningsgrupp. I ”studion” finns större tillgång till laborativt och konkret material jämfört med i det vanliga klassrummet samt att fler uppgifter görs muntligen där. När eleven deltar i helklassundervisning ges eleven extra anpassningar i form av att läraren väljer vilka uppgifter eleven ska göra, möjlighet till paus under lektion och eleven arbetar oftast tyst för sig själv. De faktorer som påverkar samarbetet mellan lärarna upplevs vara organisation, kommunikation och relation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)