En kunskapsöversikt om multimodala arbetssätt och deras inverkan på elevers tidiga läs- och skrivinlärning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: I läroplanen kan man läsa att eleverna ska stimuleras att uttrycka sig genom estetiska uttrycksformer. Begreppet multimodalitet står inte explicit uttryckt men kan tolkas in i vissa delar av läroplanen. Genom att använda sig av olika modala arbetssätt i undervisningen kan det byggas broar mellan elevernas skol- och hemmiljö genom att ta in elevernas egna intressen i undervisningen. Syftet med denna kunskapsöversikt är att få en fördjupad förståelse för multimodala arbetssätt samt hur läs- och skrivinlärningens inverkan i relation till multimodalitet. Genom att söka systematiskt i fyra databaser och därefter analysera sökresultaten kunde studier identifieras som detta arbete baseras på. De utvalda artiklarna genererade i tre teman och gav på så vis en bredare bild med flera olika perspektiv. Kunskapsöversikten ger en lättförstådd bild av aktuell forskning inom området. Kunskapsöversiktens resultat visar att undervisning som innehåller multimodalitet leder till att elever kan få lättare att kommunicera samt kunna ta till sig information. Framför allt är det modaliteterna text och bild som används multimodalt. Bilder kan ge information till elever som ännu inte lärt sig att läsa samt stödjer eleverna i deras vidare läsinlärning. Dessutom önskar eleverna att använda sig av multimodalitet i undervisningen då det underlättar för dem men också för att de tycker att undervisningen är mer motiverande. Däremot tycker lärare att det är svårt att använda multimodala arbetssätt i undervisningen och väljer därför bort detta. Sammanfattningsvis tyder resultaten på att multimodalitet påverkar mestadels positivt på elevers tidiga läs- och skrivinlärning, då främst bild och text i samverkan med varandra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)