Vad som avgör hur nöjd skogsägaren är med en virkesaffär efter storm : en fallstudie av Norra skogsägarna

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Forest Ecology and Management

Sammanfattning: I denna studie undersöktes hur nöjda skogsägarna är, som skrivit stormkontrakt med Norra skogsägarna efter stormen Hilde 2013 i virkesområde Södra Lappland. Det gjordes genom en brevundersökning riktad till skogsägarna samt en intervju med virkesområdeschefen och inspektorerna som arbetar inom virkesområdet. Skogsägarna delades sedan in i ägarkategorier för att kunna jämföra hur svaren skiljer sig åt mellan olika slags skogsägare. Resultatet visar att skogsägarna var mest nöjd med bemötandet, men att servicen var den viktigaste faktorn. Priset hade mindre betydelse än förväntat. Kvinnor var nöjdare än män både när det gäller service och bemötande. På motsvarande sätt var distansskogsägare nöjdare än de skogsägare som bor på eller nära sin skogsfastighet. De äldre skogsägarna var även nöjdare än de yngre, medan endast små skillnader kundes ses mellan grupper uppdelade på fastighetsstorlek. Det var vanligast att skogsägaren tog iniativet till kontakten med Norra och detta gjordes oftast via telefonsamtal. De skogsägare som däremot hade blivit kontaktade av personal från Norra gav bästa omdöme på både service och bemötande. Slutsatsen blev att service och bemötande har stor betydelse när det gäller virkesaffärer efter en storm och att de mönster som finns bland ägarkategorier vid vanliga virkesaffärer inte alltid stämmer, då de känslomässiga faktorerna har större påverkan efter storm.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)