Carportar med integrerade solceller

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Halmstad

Författare: Walid Rabih; [2022]

Nyckelord: Effekttoppar; Laddeffekt; simulering; case; energilagring;

Sammanfattning: Airson Engineering AB vill undersöka för ladd-möjligheter till elbilar på deras anläggning i Ängelholms kommun, de vill även veta hur utformningen av ladd-infrastrukturen bör utformas. Syftet är att göra simulering med hjälp av matlab över ett case som anses vara lämpligt för användning av elbilsparkeringen. Det är fyra case som behandlas där olika parametrar ändras i varje för att se skillnaden på effektbehov.  Till största del laddas elbilen över natten i anslutning till bostaden eftersom elen är som billigast då. Men för att uppnå höga effekter finns det något som kallas för snabbladdning, där levereras effekt med minst 50 kW. Snabbladdning finner man ofta på publika laddstationer eftersom mycket hög spänning och strömstyrka förekommer, vilket betyder att man inte kan installera det hemma. För att få fram bästa resultaten har flera olika metoder använts för inhämtning av data. Alla simuleringar är gjorda i Matlab där en standard case först utformades och därefter har ändringar skett löpande från denna simulering. PVgis har även använts för att få fram mätdata på solelproduktion på den exakta platsen som anläggningen planeras att ligga på. Utifrån resultaten som tagits fram i rapporten kan man konstatera att genom rätt modifiering av antal ladd platser och beräknad användare per dag, kan det vara lönsamt att investera i ett sådant projekt, då det även bidrar till högre utnyttjande av solenergin som annars går till spillo. Genom att använda långtidsparkerares elbilsbatteri som ackumulatorer kan man använda sig av el för att ladda andra bilar som inte ska stå lika länge när produktionen inte räcker till, eller alternativt ta från energilagringen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)