Kundundersökningars betydelse vid analys av flerkanalig marknadskommunikation i en tvärkulturell miljö.En fallstudie för en liten livsmedelsbutik

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Teknik och samhälle

Sammanfattning: Teorier kring integrerad marknadskommunikation lyfter fram vikten av att det som kommuniceras från företaget är samordnat på ett sådant sätt att ett klart helhetsintryck skapas hos målgruppen. Därmed företag ska även beakta hur etnicitet och kultur påverkar individers uppfattning om marknadsaktiviteter. Vid en snabb analys av Butik X aktuella marknadskommunikation, framgick en avsaknad av enhetlighet vilket kunde försvåra möjligheten att skapa ett tydligt helhetsintryck hos den tvärkulturella målgruppen. Därför uppsatsens syfte var att få en fördjupad förståelse för hur olika typer av kundundersökningar kunde bidra till att skapa integrerad marknadskommunikation i en tvärkulturell miljö. Studien syftade även till att studera vilka för- och nackdelar fanns med de olika kundundersökningarna. Således gjordes en kvalitativ jämförelse av tillämpandet av två kundundersökningsmetoder, en enkät och en fokusgruppintervju. Enkäten distribuerades dels via epost och dels i pappersformat i den fysiska butiken och besvarades av 143 respondenter. Efter att enkäterna besvarades har en fokusgrupp satts samman vilken bestod av sex respondenter. Undersökningen visade att tvärkulturell miljö inte hade någon avgörande betydelse för hur marknadskommunikationen i olika kanaler uppfattades. Enkätundersökningen möjliggjorde en jämförelse mellan de olika kanalerna och är en bra metod för att identifiera och prioritera åtgärdar. Medan fokusgruppsundersökningen visade sig vara en bättre metod för att veta exakt vilka åtgärder som behövs och hur de ska genomföras för att utveckla och förbättra marknadskommunikationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)