En lyckad konstellation : En kvalitativ studie om skillnader mellan Sverige och Norge i ett marknadsledande företag

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Författare: Frida Berneke; Emelie Thiman; [2020]

Nyckelord: Belöningssystem; målstyrning; kultur;

Sammanfattning: Inledning: Ett globalt företag som använder sig av belöningssystem kan ha svårt att implementera ett enat system. Ofta ligger det en önskan om att nå uppsatta mål bakom belöningssystemet. Det kräver medarbetare som styr i samma riktning. Där kan ett globalt företag få problem mellan olika länder som påverkas av skilda kulturer. Företaget som studeras i uppsatsen är marknadsledande både i Sverige och Norge med högst omsättning i Sverige. Frågan är om ländernas framgång påverkas av deras kultur i utformandet av belöningssystemet.  Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka skillnader i målstyrning, belöningssystem och kultur mellan Sverige och Norge i ett globalt företag.  Metod: Metoddelen beskriver de metodval som gjorts vid utformningen av studien. Valet av forskningsstrategi, forskningsansats, datainsamling, urval och forskningskritik motiveras. Det beskrivs också hur intervjuerna har gått till och hur de används i analysdelen.    Teori: Teoridelen bygger på tre delar, målstyrning, belöningssystem och kultur. Teorierna är valda för att kunna svara på hur effektivt belöningssystemet är för att nå mål och hur det engagerar medarbetarna i sitt arbete. Kulturen är aktuell i analysen om skillnaden mellan Sverige och Norge. I slutet av teorikapitlet vävs de tre teorierna ihop. Slutsats: Kommunikationen upplevs sämre i Norge vilket kan vara en bidragande orsak till landets lägre måluppnåelse och ländernas olika belöningssystemen. En konkret förbättring hade varit att inkludera säljarna i målsättningsprocessen för öka möjligheten att nå högre mål. Företagets framgång kan ha påverkats av deras kombination av icke-finansiella och finansiella belöningar. Att Sverige är marknadsledande i Norden kan ha och göra med teamets långvariga relation. Chefernas olika ledarskap speglas i hur säljarna påverkas av deras intressen. Länderna kan ta hjälp av varandra för att få de bästa förutsättningarna till ett framgångsrikt företag.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)